Clubhistorie

In bewerking

Ontstaan

Op woensdag 14 mei 1941 vond in het clublokaal van Sportvereniging DOS de oprichtingsvergadering plaats van de hockeyafdeling. Deze afdeling kreeg de naam hockeyclub DOS. In Deurnewiki.nl staan de namen van het eerste bestuur. In november van het oprichtingsjaar werd al een afdeling junioren opgericht.

Op 1 augustus 1942 fuseerde de voetbalafdeling van DOS met Deurania tot SV Deurne en viel sportvereniging DOS uiteen. In die tijd zat de Venlose Hockey Club (VHC) zonder speelveld. Op de velden aan de grens met Herongen waren bommen gevallen en afgezien van het gevaar daarvan was hockeyen ook niet mogelijk vanwege de kraters. VHC heeft toen enige tijd haar "thuiswedstrijden” gespeeld op het veld van hockeyclub DOS in Deurne. Daarvoor is toen nog een soort constructie gecreëerd als zou Deurne een dependance zijn van VHC (Deurne werd toen VHC-3a genoemd). Een tastbaar gevolg van deze situatie is nu nog de kledij, VHC en MHC Deurne hebben tot en met 2021 hetzelfde clubuniform: witte blouse en blauwe rok/broek. De kousen waren aanvankelijk ook blauw met witte boord maar zijn inmiddels geheel wit.

Nog tijdens de Tweede Wereldoorlog is de naam Mixed Hockeyclub Deurne (MHC) ontstaan.

Accommodatie

De vereniging DOS had haar domicilie onder andere bij Hotel van Baars aan de Stationsstraat in Deurne. Bij de fusie lag het terrein waarop gespeeld werd in de nabijheid daarvan aan de Hellemanstraat. Er werd daarnaast ook wel gespeeld in een weiland aan de noordzijde van de huidige Pastoor Jacobsstraat.

Direct na het ontstaan van Sportvereniging Deurne (SV Deurne) in 1942 werd begonnen met de aanleg van een heus sportpark aan de Molenstraat met een markante poortgebouw (nu zwembad de Wiemel met ligweide). Het terrein van Deurania werd ingepast in een groter geheel, omvattende een nieuw hoofdterrein, een bijveld en een hockeyterrein voor de kort daarvoor opgerichte Mixed Hockeyclub Deurne (MHC). Voorts kwamen er twee kleedlokalen, weliswaar nog zonder douches, maar toch met een voor die tijd behoorlijke wasgelegenheid.

Het sportpark Sportterrein Deurne werd op 22 augustus 1943 officieel door burgemeester Lambooij geopend. In de loop der jaren groeide de vereniging uit haar jasje. Een uitbreiding ter plaatse bleek niet haalbaar omdat de gemeente andere plannen had met de plek waarop het sportpark was gelegen. Deze werd bestemd voor de bouw van zwembad De Wiemel en andere delen van het terrein werden meegenomen in de ontwikkeling van de wijk Koolhof.

Op bedrijventerrein Kranenmortel aan de Energiestraat had de gemeente de beschikking over een groot oppervlakte grond, aangekocht voor industrievestiging. Deze grond was toen als industriële bouwgrond niet te slijten. Om de bouw van het zwembad niet te stagneren werd besloten hier een noodsportpark te realiseren voor Mixed Hockeyclub Deurne, ZSV en SV Deurne. Sportpark De Kranenmortel werd op zaterdag 28 augustus 1971 officieel geopend.

Het clubhuis met de kantine stamt uit 1980. Het eerste kunstgrasveld is aangelegd in 1992? Het tweede kunstgrasveld is aangelegd in 2009.

Getallen

Bij het 25-jarig bestaan in 1966 telde de club 111 leden, het merendeel onder de achttien jaar. Bij het 75 jarig bestaan in 2016 waren er 350 leden, waarvan 75 veteranen, 50 senioren, 50 junioren en 50 mini’s.

Ereleden Leden van verdienste Voorzitters

Peter Vink José Verbraak Cas Prins (2022-
Wim Wasser Ruud Coppus Bart van Goch (2019-2022)
Wim Jegerings Henk Kemps Chantal Wentholt (2014-2019)